Saturday, June 27, 2009

Hello? Obama ke? Aku Najib laa! Najib Altantuyaa tu!

Betapa bangganya Perdana Menteri Malaysia apabila mendapat panggilan telefon daripada Presiden Barack Obama Amerika Syarikat. Sehinggakan beliau sempat memanggil pemetik gambar Utusan Meloya untuk mengambil gambar beliau berkata-kata dengan Presiden AS tersebut.

Obama: Can I speak to the Prime Minister of Malaysia please?
Najib: Hello? Obama ke? ni Najib laa!
Obama: Who is this Najib?
Najib: Najib Perdana Menteri Malaysia laa! (oi! Utusan ambik gambar aku ni cepat!!)
Obama: What?
Najib: Aku Najib Altantuyaa laa!
Obama: So you're the new Malaysian PM? oh my God....
Najib: No, no, not your god, only Malaysian PM laa. Maybe next year...

Setahu saya, berita kematian Allahyarham Mikhail Jackson lebih besar daripada berita 'mengangkat telefon' ini. Apple i-Tunes menyatakan daripada 10 lagu muat-turun tertinggi di dunia 9 daripadanya ialah lagu Mikhail. Saya rasa panggilan telefon Obama tak sempatpun masuk senarai 1,000 teratas, mungkin bukan dalam 1 dalam googleplex pun!!

Tetapi ini menunjukkan sifat bangga Perdana Menteri menjadi tali-barut Amerika walaupun dalam keadaan sekadar 'menjawab telefon'. Bayangkan kalau Obama menegur beliau di Perhimpunan Agung UN di Geneva:

Obama: Hey Najib! you must close the Kamunting Detention Camp and outlaw ISA like we are doing by closing Guantanamo Bay!
Najib: Hey Obama! you look good! wait for my cameraman to take picture of us first!
Obama: Are you listening to me?!! REPEAL ISA!!
Najib: Cheeeeeeeeeeeseee!!

Saya akui, Barack Obama mungkin boleh menjadi Presiden AS yang tidak menzalimi umat Islam dan penyelamat Palestin namun sifat Najib ini dengan jelas menunjukkan betapa hinanya Malaysia kerana menyiarkan jawapan telefon Obama sebagai berita muka hadapan.

Bagi Obama, mungkin beliau sedang memakai bau Pagoda dan kain sarung tengah baca suratkhabar sementara berdialog dengan Najib. Bagi Najib, beliau harus berpakaian 'smart' baju batik dan memegang telefon tanpa menggunakan speaker phone di meja pejabatnya (kalau ada). Mungkin Najib tak dapat tunjuk kepada rakyat yang beliau 'bercakap dalam telefon' sekiranya menggunakan speaker phone?

Sebagai rakyat Malaysia yang punya jati-diri, saya malu apabila wakil negara saya memalukan diri di persada antarabangsa. Anifah Aman menceritakan berkenaan DSAI bersama Hillary Clinton (yang sememangnya bukan masalah antarabangsa), Rais Yatim cuba menyelesaikan masalah H1N1 dengan sekadar memanggilnya 'Selesema Babi' dan kini Najib menjawab telefon Obama menjadi 'Headliner'!. Inikah piawai wakil antarabangsa Malaysia?

Ingat lagi saya apabila DSAI diberi penghormatan karpet merah dan tembakan meriam 21 das oleh Menteri Luar AS Willaim Cohen pada 1998. Laman web sumbang seperti www.masterdedah.com menggunakan ini sebagai membuktikan DSAI boneka Amerika. Bagaimana kini? Najib lagi hina!! Setakat panggilan telefon pun nak dibanggakan, entah apalah yang Najib akan lakukan sekiranya 21 das meriam tersebut dilakukan untuknya. Mungkin rakyat Malaysia diberi cuti setahun gamaknya!

Saya bangga dengan tahap IQ pimpinan UMNO dan BN. TERLALU BANGGA!!

2 comments:

Anonymous said...

Obama:najib altantuya?

Najib:from malaysia,you know the opponent to your candidate Anwar Al- Juburi

Obama:ah yes!from the country next to singapore

Amir Hamzah said...

yes, that country where coward supporters of bloody UMNO puts comments anonimously.